مردمک

دریچه ای رو به اجتماع

مردمک

دریچه ای رو به اجتماع

مردمک

خودنگاری های من در باب وقایع و عقاید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

امَت یا ملَت، مساله این است !! - 1

سه شنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۰ ب.ظ

لحظات آخر بازی در خوابگاه بودم . همه تاکید می کنم همه آروزمند یک نتیجه واحد بودند. پیروزی ایران ! اشور و شوق آنها بر روی من هم تاثیر گذاشته بود . حتما اگر در تنهایی بازی رو می دیدم تا این حد فریاد نمی کشیدم. این تاثیر رفتار جمعی است که واگیر داره و به سرعت منتشر می شه ! (به نقل از روانشناسان رفتار جمعی ) . بعد از بازی ازدحام به حدی بود که پیاده روی مسیر فردوسی تا زرتشت 3 ساعت طول کشید. همه شاد بودند. اندک یادی از اختلافات می شد که آن هم به خاطر لیدرهای مغرض بود.
چرا این دو جشن ملی اخیر باهم متفاوت است؟
مگه هر دو حماسه نبود؟ مگه هر دو در رسانه ها جشن نامیده نشده بود؟
در بازی فوتبال صحبت از ملت است. مفهومی که در صد سال اخیر وارد واژگان ما ایرانی ها شد! .قبل از آن حکومت های قبیله ای (زندیه، افشاریه، قاجاریه)و قبل تر از آن امپراطوری ها (مثل حکومت عثمانی، صفوی و ..) در ایران بوده اند در جهان هم شکل‌گیری ملت-دولت‌ها را با ظهور ناسیونالیسم در ارتباط است و پیشینه آن به حدود سالهای 1800بعد از انقلاب فرانسه و ظهور سکولاریسم برمی گردد.

پیش از آن غربی ها مثل دیگر تمدن ها تا آن روز خود را با هویت دینی تصور می کردند و مسیحیت تا آن زمان توانسته بود به عنوان یک دین به صورت همه جانبه به آنها وحدت ببخشد و آن را به عنوان وجود جمعی متمایزی در برابر سایر گروه بندی های انسانی به ویژه جهان اسلام سریانگه دارد
ناسیونالیسم و عشق به محل تولد در محدوده جغرافیایی خاص ؛ جایگزین تعلق به دین مسیحیت برای حفظ وحدت شد.
این مفهوم توسط روشنفکران بعد از 100 سال وارد ایران شد
در کل خلاصه کنم که :
اختلافات بر سر انتخاب رئیس جمهور ریشه در میزان تعلق به امت اسلام یا ملت ایران دارد !
و آنچه در شنبه شب گذشت احساسات کسانی را جریحه دار می کرد که مفهوم امت در ذهنشان پر رنگ است. وگرنه بی احترامی به یک رئیس دولت اینقدر ناراحتی ندارد !!

  • عاطفه کریم الدینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی